اخبار 2022 اخبار 2022
|
مديركل صمت خراسان شمالي:اعمال تحريمها، بازار فرش استان در كشورهاي اروپايي را تعطيل كرد
مديركل صمت خراسان شمالي با اشاره به اينكه درگذشته ۸۵ درصد از فرشهاي دستبافت استان به كشورهاي اروپايي صادر ميشد، گفت: با اعمال تحريمها بر كشور، متأسفانه اين بازار فروش را از دست داديم.اعمال تحريمها، بازار فرش استان در كشورهاي اروپايي را تعطيل كرد,
حسين حاجي بگلو، مديركل صمت خراسان شمالي در گفتگو با عصر اترك اظهار داشت: در حال حاضر مهمترين دغدغه بافندگان و فعالان در چرخه توليد فرش استان، مسئله بازاريابي و فروش براي فرشهاي دستبافت استان است كه برايناساس ۲۰ شركتتعاوني فرش استان نيمهفعال و غيرفعال شدهاند.
وي با اشاره به اينكه در خراسان شمالي ۲۷ هزار بافنده فرشهاي دستبافت به توليد فرش اشتغال دارند، گفت: اين بافندگان هر ماهه حدود چهارهزار مترمربع فرشهاي دستبافت در ۲۴ طرح و نقش ميبافند.
مديركل صمت استان تصريح كرد: متأسفانه بيشترين توليدات فرشهاي دستبافت استان با قيمتهاي پايين توسط دلالان خريداري ميشوند، اين دسترنج خراسان شمالي به نام ديگر مناطق كشور به بازارهاي صادراتي ارسال ميشود.
حاجي بگلو در ادامه اعلام كرد: سازمان صمت استان براي حفظ اين چرخه توليدي در استان و ارتقاي بهرهوري آن همچنين كمك به بافندگان، از ابتداي فروردينماه جاري ارائه آموزشها از جمله در زمينه بازاريابي، فروش و تجارت الكترونيك فرش به فعالان اين چرخه توليدي در استان آغاز كرده است.
وي در خاتمه ناقص بودن زنجيره توليد در چرخه توليد فرش استان را از ديگر دغدغههاي بافندگان استان عنوان كرد و گفت: هنوز در استان واحدهايي از جمله رنگرزي و ريسندگي بهروز ايجاد نشدهاند.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
قالي اصفهان؛ از عرش به فرش
نفيسه زماني نژاد : سهم ۳۰ درصدي فرش ايراني از تجارت جهاني، در برابر تجارت ۲۰۰ ميليون دلاري سالانه فرش دستباف جهان، گوياي سقوط جايگاه اين كالاي پربهاي ايراني در بازارهاي هدف است. سقوطي كه باوجود شهرت، كيفيت و پيشينه فرش دستباف ايراني، اگر فاجعه محسوب نشود اما يك چالش بزرگ براي اين صنعت است، حالآنكه هنوز هم هيچ كشوري نتوانسته است فرشي همانند فرش ايران را ارائه دهد. قالي اصفهان؛ از عرش به فرش سهم اندك فرش دستباف از صادرات اطلاعات منتشرشده از سوي مركز ملي فرش ايران چنين عنوان ميكند كه در سال ۱۴۰۱ توليد فرش دستباف ايران با رشد ۱۰ درصدي در مقايسه با سال ۱۴۰۰ به حدود چهار ميليون مترمربع رسيد.
رشدي كه ازنظر فعالان اين بخش نه به معناي نفوذ در بازارهاي جهاني بلكه ازلحاظ افزايش توليدات داخل بوده است.
زيرا ارزش وزني صادرات فرش دستبافت ايران در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۲.۹ هزار تن رسيد؛ كه در مقايسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ كاهش ۲۴ درصدي صادرات فرش را نشان ميدهد؛ و بنا به گفته متوليانش نسبت به سالهاي دهه ۷۰ و ۸۰ كه رتبه نخست جهاني را داشتيم، صادرات اين كالا به كاهش ۸۰ درصدي رسيده است.
واقعيت آن است در حالي ارزش صادراتي فرش دستباف، كاهش داشته است كه افزايش نرخ ارز، فرصت مناسبي براي تسخير بازارهاي هدف و خروج اين بازار از ركود است اما از طرفي هم صادركنندگان، مشكلاتي چون مصوبه تعهد ارزي را مانعي براي رشد صادراتي عنوان ميكنند. و در اين شرايط، در سايه غفلت ايران از مزاياي اين هنر-صنعت، كشورهاي رقيب توانستهاند جايگاه قابلتأملي را نصيب خود كنند و برخي هم با جذب هنرمندان ايراني، توانستهاند درآمدزايي قابلتوجهي از طريق اين صنعت براي خود رقم زنند. كشوري چون تركيه فقط با تعمير و رفو فرشهاي ايراني ۱۵۰ ميليون دلار در سال يعني دو برابر صادرات كل فرش ايران، درآمدزايي داشته است.
قابلتوجه آنكه اين وضعيت ناخوشايند براي فرش ايراني در حالي به وجود آمده كه در روزگاري سهم فرش دستباف كشورمان از كل صادرات غيرنفتي ۱۷.۵ درصد بود و گفته ميشود اكنون به كمتر از يك درصد رسيده است. زنگ خطري كه صداي آن سالهاست شنيده ميشود اما هنوز تدبيري مؤثر براي رهايي اين صنعت از ورطه نابودي اتخاذ نشده است.
از دست رفتن فرصتهاي ارتقاي جايگاه فرش اصفهان اما اصفهان كه از مراكز برتر توليد فرش دستباف است و از گذشتههاي دور عرضهكننده زيباترين وبي نظير ترين فرشهاي دستباف جهان بوده است اكنون چه ميكند؟
آيا هنوز هم توليداتش در ميان كشورهاي جهان از همان جايگاه سابق برخوردار است؟
آيا بازارهاي هدف خود را حفظ نموده و يا بازارهايي جديدتر را جايگزين كرده است؟
آمريكا، روسيه، كويت، امارات، لبنان و قطر، پيشتر از مشتريان اصلي فرش دستباف اصفهان بودهاند ولي در چند سال اخير به دلايلي چون تحريم و ديگر موانع اقتصادي بهتدريج اين مقاصد صادراتي در اختيار كشورهاي ديگري قرارگرفته است. بهگونهاي كه هند، پاكستان و تركيه توانستهاند گوي رقابت را از تجار اصفهان بربايند و محصولات خود را به كشورهاي جهاني عرضه كنند.
هرچند، هنوز هم فرش اصفهان به دليل قدمت و ارزش فراوان در برخي از كشورها، مشتريان خاص خود را دارد بهعنوانمثال تجار فرش در كشورهايي مانند انگلستان، آلمان، نروژ، سوئد همواره علاقهمند و خريدار فرش اصفهان بوده و هستند و روسيه، چين و سنگاپور هم از مشتريان جديدتر براي فرش اصفهان بشمار ميآيند.
بهويژه روسيه كه مشتري خوبي براي فرش دستباف است و اين روزها به دليل ارتباطاتش با ايران، فرصت مناسبي را براي تجار ايراني فراهم نموده است. به گفته سعيد عصاچي، رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان، صادرات فرش دستباف ايران از دو ميليارد دلار در سالهاي ابتدايي دهه ۷۰، در سال ۱۴۰۰ به ۶۵ ميليون دلار و در سال ۱۴۰۱ هم به ۵۰ ميليون دلار رسيد. كه بر اساس آمار گمرك، سهم فرش اصفهان از اين صادرات ۱۲ درصد بوده است.
وي در گفتوگو با روزنامه دنياي اقتصاد تصريح ميكند: مشتريان اصلي فرش اصفهان كشورهاي حاشيه خليج، روسها، چين و آلمان هستند اكنون هم كشوري چون هنگكنگ از بازارهاي جديد است كه ميتوان بر روي آن تمركز داشت.
و ميافزايد: پيش از تحريمها نيز آمريكا از خريداران اصلي فرش دستباف بود همچنين عربستان هم از مشتريان فرش اصفهان بود كه به دليل قطع روابط هفتساله، در اين مدت صادراتي به اين كشور انجام نگرفت. درحاليكه تركيه توانست در سال گذشته ۶۷ ميليون دلار از صادرات فرش به اين كشور، درآمدزايي داشته باشد هرچند فرش تركيه با سلايق عربها همخوان نيست.
وي تأكيد ميكند: باوجود همه محدوديتها و مشكلات، مشتري براي فرش دستباف اصفهان، كموبيش وجود دارد اما مساله اصلي موانع فروش است. بهغيراز تحريمهاي خارجي كه باعث از دست رفتن برخي بازارهاي سنتي شد، آنچه خود تحريميها خوانده ميشود به همراه مشكلات داخلي موجب از دست دادن ديگر مشتريان خارجي ميشود. اين مسوول بيان ميكند: پيمان ارزي و بازگشت ارز صادراتي ازجمله موانعي است كه صادرات فرش را با چالش مواجه كرده است.
حتي جام جهاني قطر هم كه فرصت بسيار مناسبي براي صادرات فرش دستباف ايراني بود به دليل چالشهاي صادراتي انجام نگرفت و اين به معناي از دست دادن فرصتهاي مغتنم، براي ارتقاي جايگاه فرش ايراني است.
وي اظهار ميكند: با توجه به معضلات موجود، بسياري از فعالان اين عرصه حتي افراد باسابقه از اين حوزه خارجشده و يا ظرفيت فعاليت خود را كاهش دادهاند زيرابه اين نتيجه رسيدهاند با ورود سرمايه خود به بازارهايي ديگر، منافع بيشتري خواهند داشت.
به گفته عصاچي فروش يك محصول، مهمترين بخش براي يك فعال است زماني كه افراد از مشتري و فروش مطمئن باشند زنجيره وارد موارد ديگر هم فراهم ميشود و بافندهاي هم كه اكنون به دليل كمبود دستمزد علاقهاي به ادامه فعاليت ندارد باوجود اطمينان از فروش كالاي توليدشده و پرداخت دستمزد بالاتر، انگيزه پيدا خواهد كرد؛ اما امروزه تمايلي براي ورود به اين حرفه وجود ندارد بهگونهاي كه از ميزان بافندههاي قديمي و درنتيجه ميزان توليدات كاسته شده است. چهبسا دستمزد اندك بافندههاي فرش كه همخوان با سختي كار و هنرشان نيست انگيزه فعاليت را كاهش ميدهد كه همين نبود نيروي انساني، از مشكلات عمده اين صنعت است.
در پايان رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان خاطرنشان ميكند: درمجموع دودسته عوامل باعث شدهاند كه بازارهاي هدف خود را از دست دهيم. نخست تحريمهاي خارجي و سپس تحريمهاي داخلي كه به نظر، مهمتر هستند. و قطعا بازپسگيري اين بازارها بسيار دشوار و گاه غيرممكن خواهد بود.
از ارزش و اصالت فرش دستباف، حفاظت شود ديدگاه فعالان و متوليان صنعت فرش آن است كه مشكلاتي همچون افزايش هزينه تمامشده توليد، نوسانات نرخ ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات از موانع اصلي رشد توليدات و افزايش صادرات فرش شده است. بهخصوص زماني كه مشتريان با نوسان قيمتي روبرو ميشوند كه ناشي از نرخ ارز است خريد از كشورهاي ديگر را بر فرش ايران ترجيح ميدهند. هرچند فرش ايراني قدمت و اصالت قويتري هم داشته باشد.
بهعلاوه ركود اقتصادي كه در بازارهاي وارداتي رسوخ كرده ضمن آشفتگي و بحران سياسي در برخي كشورها از ديگر دلايلي است كه مزيد بر علت ركود صادرات فرش ايران شده است.
و در اين ميان، توليدكنندگاني قرارگرفتهاند كه به دليل فقدان مشتري مناسب و متضرر شدن از اين شرايط، از ادامه فعاليت كنارهگيري كرده و بهمرورزمان سرمايهها از اين صنف خارج و به بازارهاي ديگر سرازير ميشود.
بر اين اساس بسياري به اين باور رسيدهاند كه با ادامه روند فعلي در صنعت فرش دستباف، شايد تا چند سال ديگر اين حوزه از دست برود و آيندگان ما در موزهها اين آثار فاخر را مشاهده كنند. درصورتيكه هنر فرشبافي تقريباً در اغلب استانهاي ايراني وجود داشته و بهغيراز لزوم حفاظت از هويت و اصالت آن اشتغال هزاران نفر هم وابسته به آن است؛ اما گويا مسوولان چندان توجهي به حمايت و فرهنگسازي براي اين مورد نداشته و يا آنكه در اولويت برنامهها قرار ندارد.
هنري كه از ساليان دور، داراي اعتبار و ارزش ويژهاي بوده و فعالانش بهعنوان سمبل حيات مهمترين و اصيلترين هنر ايراني شناخته ميشدند؛ اما با تبليغات منفي وعدم نگاه فرهنگي -هنري به اين كالا، دار قالي به نمادي از فقر در خانهها تبديل گشت و نسل جوان هم با دوري كردن از آن نشان ميدهند كه علاقهاي به حفظ چنين صنعتي ندارند. حالآنكه در قدم نخست، تبليغات و فرهنگسازي در راستاي جايگاه فرش ايراني و مهمتر از آن معرفي و ارج نهادن به هنرمندان آن اعم از طراح تا بافنده و سپس انجام حمايتهاي لازم و كافي از اين فعالان، ازجمله ضروريات حفاظت از اين هنر- صنعت بهشمار ميآيد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
قالي اصفهان؛ از عرش به فرش
نفيسه زماني نژاد : سهم ۳۰ درصدي فرش ايراني از تجارت جهاني، در برابر تجارت ۲۰۰ ميليون دلاري سالانه فرش دستباف جهان، گوياي سقوط جايگاه اين كالاي پربهاي ايراني در بازارهاي هدف است. سقوطي كه باوجود شهرت، كيفيت و پيشينه فرش دستباف ايراني، اگر فاجعه محسوب نشود اما يك چالش بزرگ براي اين صنعت است، حالآنكه هنوز هم هيچ كشوري نتوانسته است فرشي همانند فرش ايران را ارائه دهد.
قالي اصفهان؛ از عرش به فرش
سهم اندك فرش دستباف از صادرات
اطلاعات منتشرشده از سوي مركز ملي فرش ايران چنين عنوان ميكند كه در سال ۱۴۰۱ توليد فرش دستباف ايران با رشد ۱۰ درصدي در مقايسه با سال ۱۴۰۰ به حدود چهار ميليون مترمربع رسيد.
رشدي كه ازنظر فعالان اين بخش نه به معناي نفوذ در بازارهاي جهاني بلكه ازلحاظ افزايش توليدات داخل بوده است.
زيرا ارزش وزني صادرات فرش دستبافت ايران در ۱۱ ماهه سال گذشته به ۲.۹ هزار تن رسيد؛ كه در مقايسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ كاهش ۲۴ درصدي صادرات فرش را نشان ميدهد؛ و بنا به گفته متوليانش نسبت به سالهاي دهه ۷۰ و ۸۰ كه رتبه نخست جهاني را داشتيم، صادرات اين كالا به كاهش ۸۰ درصدي رسيده است.
واقعيت آن است در حالي ارزش صادراتي فرش دستباف، كاهش داشته است كه افزايش نرخ ارز، فرصت مناسبي براي تسخير بازارهاي هدف و خروج اين بازار از ركود است اما از طرفي هم صادركنندگان، مشكلاتي چون مصوبه تعهد ارزي را مانعي براي رشد صادراتي عنوان ميكنند. و در اين شرايط، در سايه غفلت ايران از مزاياي اين هنر-صنعت، كشورهاي رقيب توانستهاند جايگاه قابلتأملي را نصيب خود كنند و برخي هم با جذب هنرمندان ايراني، توانستهاند درآمدزايي قابلتوجهي از طريق اين صنعت براي خود رقم زنند. كشوري چون تركيه فقط با تعمير و رفو فرشهاي ايراني ۱۵۰ ميليون دلار در سال يعني دو برابر صادرات كل فرش ايران، درآمدزايي داشته است.
قابلتوجه آنكه اين وضعيت ناخوشايند براي فرش ايراني در حالي به وجود آمده كه در روزگاري سهم فرش دستباف كشورمان از كل صادرات غيرنفتي ۱۷.۵ درصد بود و گفته ميشود اكنون به كمتر از يك درصد رسيده است. زنگ خطري كه صداي آن سالهاست شنيده ميشود اما هنوز تدبيري مؤثر براي رهايي اين صنعت از ورطه نابودي اتخاذ نشده است.
از دست رفتن فرصتهاي ارتقاي جايگاه فرش اصفهان
اما اصفهان كه از مراكز برتر توليد فرش دستباف است و از گذشتههاي دور عرضهكننده زيباترين وبي نظير ترين فرشهاي دستباف جهان بوده است اكنون چه ميكند؟
آيا هنوز هم توليداتش در ميان كشورهاي جهان از همان جايگاه سابق برخوردار است؟
آيا بازارهاي هدف خود را حفظ نموده و يا بازارهايي جديدتر را جايگزين كرده است؟
آمريكا، روسيه، كويت، امارات، لبنان و قطر، پيشتر از مشتريان اصلي فرش دستباف اصفهان بودهاند ولي در چند سال اخير به دلايلي چون تحريم و ديگر موانع اقتصادي بهتدريج اين مقاصد صادراتي در اختيار كشورهاي ديگري قرارگرفته است. بهگونهاي كه هند، پاكستان و تركيه توانستهاند گوي رقابت را از تجار اصفهان بربايند و محصولات خود را به كشورهاي جهاني عرضه كنند.
هرچند، هنوز هم فرش اصفهان به دليل قدمت و ارزش فراوان در برخي از كشورها، مشتريان خاص خود را دارد بهعنوانمثال تجار فرش در كشورهايي مانند انگلستان، آلمان، نروژ، سوئد همواره علاقهمند و خريدار فرش اصفهان بوده و هستند و روسيه، چين و سنگاپور هم از مشتريان جديدتر براي فرش اصفهان بشمار ميآيند.
بهويژه روسيه كه مشتري خوبي براي فرش دستباف است و اين روزها به دليل ارتباطاتش با ايران، فرصت مناسبي را براي تجار ايراني فراهم نموده است. به گفته سعيد عصاچي، رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان، صادرات فرش دستباف ايران از دو ميليارد دلار در سالهاي ابتدايي دهه ۷۰، در سال ۱۴۰۰ به ۶۵ ميليون دلار و در سال ۱۴۰۱ هم به ۵۰ ميليون دلار رسيد. كه بر اساس آمار گمرك، سهم فرش اصفهان از اين صادرات ۱۲ درصد بوده است.
وي در گفتوگو با روزنامه دنياي اقتصاد تصريح ميكند: مشتريان اصلي فرش اصفهان كشورهاي حاشيه خليج، روسها، چين و آلمان هستند اكنون هم كشوري چون هنگكنگ از بازارهاي جديد است كه ميتوان بر روي آن تمركز داشت.
و ميافزايد: پيش از تحريمها نيز آمريكا از خريداران اصلي فرش دستباف بود همچنين عربستان هم از مشتريان فرش اصفهان بود كه به دليل قطع روابط هفتساله، در اين مدت صادراتي به اين كشور انجام نگرفت. درحاليكه تركيه توانست در سال گذشته ۶۷ ميليون دلار از صادرات فرش به اين كشور، درآمدزايي داشته باشد هرچند فرش تركيه با سلايق عربها همخوان نيست.
وي تأكيد ميكند: باوجود همه محدوديتها و مشكلات، مشتري براي فرش دستباف اصفهان، كموبيش وجود دارد اما مساله اصلي موانع فروش است. بهغيراز تحريمهاي خارجي كه باعث از دست رفتن برخي بازارهاي سنتي شد، آنچه خود تحريميها خوانده ميشود به همراه مشكلات داخلي موجب از دست دادن ديگر مشتريان خارجي ميشود. اين مسوول بيان ميكند: پيمان ارزي و بازگشت ارز صادراتي ازجمله موانعي است كه صادرات فرش را با چالش مواجه كرده است.
حتي جام جهاني قطر هم كه فرصت بسيار مناسبي براي صادرات فرش دستباف ايراني بود به دليل چالشهاي صادراتي انجام نگرفت و اين به معناي از دست دادن فرصتهاي مغتنم، براي ارتقاي جايگاه فرش ايراني است.
وي اظهار ميكند: با توجه به معضلات موجود، بسياري از فعالان اين عرصه حتي افراد باسابقه از اين حوزه خارجشده و يا ظرفيت فعاليت خود را كاهش دادهاند زيرابه اين نتيجه رسيدهاند با ورود سرمايه خود به بازارهايي ديگر، منافع بيشتري خواهند داشت.
به گفته عصاچي فروش يك محصول، مهمترين بخش براي يك فعال است زماني كه افراد از مشتري و فروش مطمئن باشند زنجيره وارد موارد ديگر هم فراهم ميشود و بافندهاي هم كه اكنون به دليل كمبود دستمزد علاقهاي به ادامه فعاليت ندارد باوجود اطمينان از فروش كالاي توليدشده و پرداخت دستمزد بالاتر، انگيزه پيدا خواهد كرد؛ اما امروزه تمايلي براي ورود به اين حرفه وجود ندارد بهگونهاي كه از ميزان بافندههاي قديمي و درنتيجه ميزان توليدات كاسته شده است. چهبسا دستمزد اندك بافندههاي فرش كه همخوان با سختي كار و هنرشان نيست انگيزه فعاليت را كاهش ميدهد كه همين نبود نيروي انساني، از مشكلات عمده اين صنعت است.
در پايان رئيس اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان فرش دستباف استان اصفهان خاطرنشان ميكند: درمجموع دودسته عوامل باعث شدهاند كه بازارهاي هدف خود را از دست دهيم. نخست تحريمهاي خارجي و سپس تحريمهاي داخلي كه به نظر، مهمتر هستند. و قطعا بازپسگيري اين بازارها بسيار دشوار و گاه غيرممكن خواهد بود.
از ارزش و اصالت فرش دستباف، حفاظت شود
ديدگاه فعالان و متوليان صنعت فرش آن است كه مشكلاتي همچون افزايش هزينه تمامشده توليد، نوسانات نرخ ارز و بازگشت ارز حاصل از صادرات از موانع اصلي رشد توليدات و افزايش صادرات فرش شده است. بهخصوص زماني كه مشتريان با نوسان قيمتي روبرو ميشوند كه ناشي از نرخ ارز است خريد از كشورهاي ديگر را بر فرش ايران ترجيح ميدهند. هرچند فرش ايراني قدمت و اصالت قويتري هم داشته باشد.
بهعلاوه ركود اقتصادي كه در بازارهاي وارداتي رسوخ كرده ضمن آشفتگي و بحران سياسي در برخي كشورها از ديگر دلايلي است كه مزيد بر علت ركود صادرات فرش ايران شده است.
و در اين ميان، توليدكنندگاني قرارگرفتهاند كه به دليل فقدان مشتري مناسب و متضرر شدن از اين شرايط، از ادامه فعاليت كنارهگيري كرده و بهمرورزمان سرمايهها از اين صنف خارج و به بازارهاي ديگر سرازير ميشود.
بر اين اساس بسياري به اين باور رسيدهاند كه با ادامه روند فعلي در صنعت فرش دستباف، شايد تا چند سال ديگر اين حوزه از دست برود و آيندگان ما در موزهها اين آثار فاخر را مشاهده كنند. درصورتيكه هنر فرشبافي تقريباً در اغلب استانهاي ايراني وجود داشته و بهغيراز لزوم حفاظت از هويت و اصالت آن اشتغال هزاران نفر هم وابسته به آن است؛ اما گويا مسوولان چندان توجهي به حمايت و فرهنگسازي براي اين مورد نداشته و يا آنكه در اولويت برنامهها قرار ندارد.
هنري كه از ساليان دور، داراي اعتبار و ارزش ويژهاي بوده و فعالانش بهعنوان سمبل حيات مهمترين و اصيلترين هنر ايراني شناخته ميشدند؛ اما با تبليغات منفي وعدم نگاه فرهنگي -هنري به اين كالا، دار قالي به نمادي از فقر در خانهها تبديل گشت و نسل جوان هم با دوري كردن از آن نشان ميدهند كه علاقهاي به حفظ چنين صنعتي ندارند. حالآنكه در قدم نخست، تبليغات و فرهنگسازي در راستاي جايگاه فرش ايراني و مهمتر از آن معرفي و ارج نهادن به هنرمندان آن اعم از طراح تا بافنده و سپس انجام حمايتهاي لازم و كافي از اين فعالان، ازجمله ضروريات حفاظت از اين هنر- صنعت بهشمار ميآيد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
فرشي كه آوازه جهانيش گردشگران را به دويدوخ كشاند
وقتي صحبت از فرش نفيس دو رويه تمام ابريشم ميشود، اولين محلي كه ميتوان براي خريد اين هنر تصور كرد، روستاي دويدوخ در شهرستان راز و جرگلان از توابع استان خراسان شمالي است.فرشي كه آوازه جهانيش گردشگران را به دويدوخ كشاند, به گزارش عصراترك، روستايي تركمننشين در صفرترين نقطه مرزي ميان خراسان شمالي و كشور تركمنستان با مردماني كه از ساليان دور هنري را آغاز كرده و رمز و رازهاي هنر دست خود را از نسلي به نسل ديگر انتقال دادهاند.
ديگر كمتر كسي را در ايران ميتوان سراغ داشت كه نام روستاي دويدوخ يا همان دويدوق را نشنيده باشد. يا بهتر بگوييم ديگر كسي نيست كه آرزو نكند يك بار به اين روستاي زيبا بيايد.
آنقدر وصف اين روستاي منحصر به فرد، دهان به دهان چرخيده است كه اين روستا حالا در طول سال ميزبان گردشگران داخلي و خارجي است.
اهالي روستاي دويدوخ هر روز و يا هر هفته پذيراي گردشگران هستند، ليدرهاي گردشگري هم ماهي يك بار تور به اين روستا مي آورند و يك برنامه خوب براي ديدن اين روستا و مهمتر هنر اين روستا يعني فرش دورو مي چينند.
دويدوخ را بخاطر فرش دوروي بي نظيرش ميشناسند، گردشگران وقتي وارد اين روستا ميشوند با انبوهي از فرشهاي بافته شده در خانه صنايعدستي ايجاد شده در اين روستا مواجه ميشوند.
مهمتر قاليهاي در حال بافت به دست بانوان هنرمند اين روستاست كه سئوالات ايجاد شده در ذهن افرادي كه ميخواهند بدانند، فرش دورو چطور بافته ميشود را به عينه پاسخ ميدهد.
آوازه فرش دوروي دويدوخ حالا به حدي رسيده كه بافندگان در منزل مشغول به انجام هنرصنعت خود هستند و علاقمندان به روستا ميآيند تا هنر دست آنان را بينند .
دويدوخ همچنين روستايي ثبت شده با بافت قديمي است كه خانههاي اين روستا به صورت پلكاني با بافت كاهگل و سنگ است و مانند ماسوله مازندران و اسفيدان بجنورد ساخته شدهاند.
مردم اين روستا تركمن بوده و داراي ۲۵۰۰ نفر جمعيت است، اين روستا در ۷ كيلومتري شهر يكه سعود مركز جرگلان واقع شده است .
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
قيمت فرش 12 متري ماشيني دست دوم در بازار چند؟
بالا رفتن قيمت فرش و ساير لوازم خانه سبب شده تا قدرت خريد كاهش يابد. با اين حال بازار اجناس دست دوم بيش از پيش رونق پيدا كرده است. خريد فرش دست دوم با قيمت پايينتر و كيفيت مناسب از لحاظ اقتصادي معقول به نظر ميرسد.
براي دسترسي سريعتر به اخبار داغ، اينستاگرام كاماپرس را دنبال كنيد. از اينجا وارد شويد.
در ادامه كاماپرس با بررسي سايت دست دو تعدادي فرش 12 متري ماشيني دست دوم را معرفي ميكند.
فرش 12 متري دست دوم شاهكار مشهد اين فرش از برند شاهكار مشهد بوده و هيچگونه ايراد يا پارگي ندارد. فرش 500 شانه بوده و تراكم آن هزار است. رنگ زمينه فرش كرمي بوده و قيمت درنظر گرفته شده براي آن 4 ميليون و 200 هزار تومان است.
فرش دست دوم زمينه كرم فرش بعدي ك معرفي ميشود در ابعاد 12 متر و با رنگ زمينه كرمي براي فروش گذاشته شده است. حاشيه فرش قهوهاي رنگ بوده و بيشتر نقش و نگار آن هم به همين رنگ است. قيمت در نظر گرفته شده براي اين فرش 12 متري 5 ميليون تومان است.
بيشتر بخوانيد:
قيمت فرش 12 متري ماشيني در بازار چند؟ معرفي 7 فرش آشپزخانه مدرن + قيمت فرش سليمان 12 متري فرش 12 متري سليمان با قيمت 8 ميليون تومان براي فروش گذاشته شده است. رنگ پس زمينه اين فرش شتري رنگ است. اين فرش هيچگونه زدگي و پارگي ندارد.
فرش نويان مرينوس تركيه اين فرش 12 متري هزار شانه بوده و تراكم آن 3 هزار و 600 است. گلهاي فرش از نوع برجسته است. از نخ هاي پنبه، پلياستر و اكرليك در بافت اين فرش استفاده شده است. اين فرش ضد آلرژي با قيمت 8 ميليون تومان به فروش ميرسد.
فرش 12 متري هزار و 200 شانه اين فرش 12 متري رنگ زمينه سورمهاي دارد. فرش از نوع هزار و 200 شانه است. همچنين تراكم آن 3 هزار و 600 است. نكته مهم درباره اين فرش نو بودن كامل آن است بهطوري كه هنوز از داخل بستهبندي خارج نشده است. اين فرش با قيمت 10 ميليون تومان به فروش ميرسد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
معرفي انواع فرش وينتيج (كهنه نما)
خانه اي مدرن را تصور كنيد كه چند وسيله عتيقه و قديمي در خد جاي داده؛ به نظر تضاد زيبايي به وجود آمده كه روح را به خوبي در زندگي جاري كرده است. فرش وينتيج يكي از اين عناصر است كه مي تواند بهترين جايگاه را در زندگي مدرن امروز داشته باشد. سبك زندگي امروزه موجب شده تا سنت و مدرنيته جايگاه خاصي داشته باشند. بسياري از افراد ترجيح مي دهند منازل خود را با استفاده از عناصر مدرن چيدمان كنند اما برخي ديگر تمايل دارند در كنار چيدمان مدرن خود از عناصري كه حال و هواي سنتي دارد استفاده نمايند. خانه اي مدرن را تصور كنيد كه چند وسيله عتيقه و قديمي در خد جاي داده؛ به نظر تضاد زيبايي به وجود آمده كه روح را به خوبي در زندگي جاري كرده است. فرش وينتيج يكي از اين عناصر است كه مي تواند بهترين جايگاه را در زندگي مدرن امروز داشته باشد.
آشنايي با فرش وينتيج اگر بخواهيم با كلمه وينتيج بيشتر آشنا شويم بايد بگوئيم تمام لوازم و عناصري كه حالت قديمي و كهنه داشته و قدمت بالايي دارند تحت عنوان وينتيج شناخته مي شوند. در دنيااي فرش نيز برخي از مدل ها هستن كه ظاهر كهنه و قديمي داشته و به نام فرش وينتيج (https://aliqapo.com/vintej/) به فروش مي رسند. هر فرشي كه مدت زمان زيادي استفاده شده و پاخور آن زياد بوده داراي ارزش بيشتري نيز مي باشد. اما قيمت اين دسته از فرش ها بسيار بالا بوده و اكثر افراد امكان خريد ندارند به همين دليل برخي از توليدكنندگان فرش با استفاده از روش هاي مختلفيي يك فرش نو را به فرشي كهنه تبديل كرده و با قيمت مناسبي به فروش مي رسانند.
در گذشته براي كهنه نشان دادن فرش نو آن را در كوچه و خيابان پهن كرده و زير پاي افراد قرار مي دادند تا پاخورده شود و رنگ و ظاهر آن تغيير كند. روش ديگر نيز استفاده از آب و خاكستر و چوبك است كه خاصيت قليايي داشته و موجب تغيير رنگ و ظاهر فرش مي شود. در حال حاضر اين عمل تحت عنوان دواشور كردن شناخته شده و هيپوكلريت كلسيم موجب مي شود تا فلس رو رنگ فرش از بين رفته و شبيه به فرش هاي كهنه و قديمي باشد.
جايگاه فرش وينتيج در دكوراسيون فرش جزو المان هايي است كه مي تواند در زيباتر ديده شدن يك فضا نقش بسيار مهمي داشته باشد. اين روزها فرش وينتيج طرفداران بسياري داشته و مي توان از آن در هر دكوراسيوني استفاده كرد. درواقع هيچ اهميتي ندارد كه در خانه خود از چيدماني به سبك مينيمال استفاده كرده ايد يا سبك سنتي؛ فرش وينتيج به سادگي چيدمان خانه تان را تكميل كرده و به فضا اصالت مي بخشد.
يكي از مهمترين ويژگي هاي فرش وينتيج قيمت مناسب آن است كه درمقايسه با فرش دستباف ارزان بوده و تمام افراد امكان خريد آن را دارند. فرش هاي وينتيجي كه به در حال حاضر بافته مي شوند داراي ابعاد مختلفي بوده و از طول عمر بيشتري برخوردار هستند. نخي كه در بافت اين مدل از فرش هاي ماشيني به كار مي رود همچون فرش هاي كلاسيك بوده و طرح هاي ساده اي دارند. برخي از توليدكنندگان فرش براي اينكه سود بيشتري به دست بياورند از روش دواشور كردن استفاده كرده و فرش هاي نو را جايگزين نمونه هاي قديمي و عتيقه كرده و به كشورهاي اروپايي و آمريكايي با قيمت بالاتري صادر مي كنند.
در طي فرايند دواشور كردن فرش پرز خود را به ميزان بالايي از دست داده و رنگ كهنگي پيدا مي كند. در حال حاضر ديگر از اين روش استفاده نشده و فرش هاي وينتيج با استفاده از دستگاه مدرن بافته شده و طرح آن ها شبيه به قالي هاي قديمي است. اين مدل از فرش ها را مي توان در هر سبك از دكوراسيوني استفاده كرد و هيچ اهميتي ندارد دكوراسيون داخلي فضاي شما سنتي است يا مدرن.
نكته اي درخصوص استفاده از فرش وينتيج بايد درنظر داشت فضاي موردنظر و ديگر عناصر موجود در اين بخش است. تركيب رنگي به كار رفته بايد به گونه اي باشد كه تمامي عناصر جلوه خاصي داشته و درعين حال هماهنگي كاملي نيز با يكديگر داشته باشند.
انواع فرش وينتيج زيبايي منحصربفردي كه قالي كهنه نما دارد بر هيچكس پوشيده نبوده و مي توان فضايي خاص و جذاب را با استفاده از اين فرش ماشيني ايجاد كرد. فرش وينتيج داراي مدل هاي متنوعي است كه هركدام ويژگي هاي مختص به خود را دارند اما تمام اين مدل ها از لحاظ كيفيتي در رتبه بالايي قرار داشته و مي توان در فضاهاي مختلفي از آن ها استفاده كرد.
فرش وينتيج ترك برخي از مدل هاي فرش وينتيج تحت عنوان فرش هاي ترك شناخته مي شوند و داراي كيفيت بالايي بوده و در كارخانه هاي داخلي توليد مي شوند. فرش وينتيج ترك داراي رنگ زمينه طوسي و كرم بوده و نقشه آن ها شباهت بسياري به طرح هاي ترك دارد. اين مدل از قالي هاي ماشيني به صورت 700 يا 1000 شانه توليد شده و مدل هاي طوسي رنگ از طرفداران بيشتري نيز برخوردار هستند. فرش وينتيج ترك با زمينه طوسي بيشتر در دكوراسيون مدرن به كار مي رود اما در دكوراسيون سنتي كه داراي المان هايي با رنگ لاكي و يا روناسي است نيز مي توان اين مدل از فرش را استفاده كرد. همخواني و تطابقي كه بين فرش وينتيج با ديگر عناصر موجود در دكوراسيون وجود دارد باعث شده تا بسياري از افرادي كه به سبك هاي سنتي علاقه مند هستند نيز به دنبال خريد اين مدل از فرش هاي ماشيني باشند.
فرش وينتيج 700 شانه تا چند سال پيش فرش هاي وينتيج به صرت 440 شانه توليد مي شدند اما درحال حاضر پيشرفت تكنولوژي باعث شده تا طرح هاي متنوع با تراكم بالاتر نيز توليد شود. اكثر توليدكنندگان فرش هاي خود را به صورت 700 شانه با تراكم 2550 روانه بازار كرده اند كه داراي رنگهاي طوسي، سرمه اي، فيلي و زرد مي باشد. قيمت اين دسته از فرش ها درمقايسه با قالي هاي كلاسيك بسيار مناسب بوده و افراد با هر ميزان توان مالي مي توانند طرح مناسبي را سفارش دهند.
مجموعه فروشگاهي فرش عالي قاپو در زمينه ارائه فرش هاي وينتيج نيز از ديگر رقباي خود عقب نمانده و طرح هاي متنوعي را عرضه كرده است. اگر به دنبال طرح خاصي از فرش وينتيج هستيد و در انتخاب دچار ترديد و سردرگمي شده ايد كافي است با كارشناسان مجرب اين فروشگاه اينترنتي تماس گرفته و از مشاوره هاي رايگان بهره مند شويد. قيمتي كه در اين مجموعه براي نمامي محصولات درنظر گرفت شده به قيمت درب كارخانه بوده و مي توانيد فرشي با كيفيت بالا را با نازلترين قيمت خريداري نمائيد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
نيازي به خريد فرش نداريد، فرش كهنه خود را به فرش نو تبديل كنيد!
از گذشته تا به امروز، فرش يكي از كالاهاي گرانقيمت بوده كه هم از لحاظ مادي و هم از لحاظ معنوي ارزشمند است. به همين دليل هميشه سعي كنيد از فرشها و قاليچههاي خود چه دستبافت و چه غيردستبافت در برابر آسيبهاي احتمالي محافظت كنيد. اما گاهي با وجود تمام مراقبتهايي كه ميكنيد ممكن است فرش در اثر استفاده زياد و برخي عوامل غير منتظره دچار آسيب احتمالي، پارگي و فرسودگي شود كه در اين صورت قطعاً نياز به ترميم خواهد بود. ترميم و تعمير فرش يك كار كاملاً تخصصي است كه بايد توسط افراد كار بلد انجام شود و شما به راحتي نميتواند خودتان اين كار را انجام دهيد. افراد متخصص در قاليشوييها ميتوانند فرش قديمي و فرسوده شما را به سرعت ترميم و تعمير كنند. ما در اين مقاله از قاليشويي Abrishamasl.com قصد داريم درباره ترميم فرش با شما صحبت كنيم.
خدمات قابل ارائه در قاليشويي ابريشم اصل قاليشويي ابريشم اصل در تهران خدمات بينظير و با كيفيتي را به مشتريان خود ارائه ميكند كه برخي از آنها عبارتند از:
· موكت شويي
· فرش شويي
· مبل شويي
· تعمير قالي و قاليچههاي قديمي و آسيب ديده
شما با بهره از خدمات تعمير قالي و قاليچه ميتوانيد به جاي هزينه مجدد و خريد يك فرش نو، فرشهاي قديمي و آسيبديده خود را تعمير و مجدد استفاده كنيد. قاليشويي ابريشم اصل خدمات زير را در اين زمينه به شما ارائه ميدهد. اما قبل از اينكه با خدمات اين قاليشويي آشنا شويد بهتر است ابتدا با مفهوم رفوگري يا همان تعمير قالي بيشتر آشنا شويد. در ادامه به طور كامل در اينباره با شما صحبت كرديم.
رفوگري يا ترميم فرش چيست؟ رفوگري به ترميم و يا بازسازي قسمتهاي آسيب ديده فرش گفته ميشود. رفوگري در قاليشوييها توسط افراد خبره و كار بلد انجام ميشود كه شايد سالهاي بسياري طولاني فرشهاي بسيار زيادي را رفو كردهاند. ترميم و يا تعمير فرش در قاليشوييهاي يك خدمت اضافهتر از شستن فرش است. به طول كلي در دو حالت شما ميتوانيد فرش خود را تعمير يا رفو كنيد:
1. ترميم ضايعات ناشي از كهنگي: فرشهاي در طول سالهايي كه استفاده ميشوند دچار برخي آسيبها مانند پوسيدگي، پاره شدن شيرازه، در رفتگي و فرسودگي چلها و يا از بين رفتن پرزها ميشوند.
2. ترميم ضايعات ناشي از حوادث: گاهي ممكن است بر اثر برخي حوادث مانند آتشسوزي و سوختگي، پوسيدگي ناشي از رطوبت، بيد زدگي و يا مواد شيميائي، بريدگي با وسايل برنده و چاقو دچار آسيب شوند به همين دليل شما مجبور خواهيد بود فرش خود را رفو كنيد تا به حالت اوليه بازگردد.
در بسياري از موارد هميشه ترميم و يا رفو آسيب فرش به نسبت تعويض فرش مقرون به صرفهتر است. اما در شرايطي كه ضايعات عميق باشند ممكن است تعويض فرش به صرفهتر باشد. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه در صورت كوچكترين آسيب فرد بايد سريعاً فرش خود را به قاليشويي بدهد تا آنها جاي آسيب را تعمير كنند. در اين صورت آسيب سطحي بوده و به راحتي برطرف ميشود و از آسيب عميق جلوگيري خواهد شد.
خدمات تعمير و رفوگري فرش همانطور كه در بالاتر بيان شد، قاليشويي ابريشم اصل خدمات بسيار زيادي را در اين زمينه به مشتريان ارائه ميكند كه عبارتند از:
شيرازهدوزي يكي ديگر از خدمات تعمير و ترميم شيرازهدوزي است. شيرازه به ناحيه و لبههاي بالايي و پاييني فرش ميگويند كه ممكن است در اثر ساييده شدن از بين بروند. در صورتي كه شيرازههاي فرش دچار آسيب شوند بايد آن را به قاليشويي بدهيد تا روي فرش شما شيرازهدوزي انجام دهند.
ريشه بافي ريشه فرشها هميشه آسيب بيشتري ميبينند زيرا بيشتر در معرض ديد و پا هستند. در صورتي ريشه فرش دچار آسيب شود شما بايد آن را به قاليشويي مراجعه كنيد و به ريشهدوزي انجام دهيد.
ترميم پارگي و پوسيدگي به دلايل مختلف ممكن است فرش شما دچار پارگي يا پوسيدگي شود. به همين دليل شما بايد براي استفاده مجدد آن را ترميم كنيد. اگر مقدار پارگي يا پوسيدگي فرش زياد باشد گاهي ممكن است در هنگام ترميم نقش فرش را تغيير دهند. به همين دليل اگر متوجه كوچكترين پارگي يا پوسيدگي در قالي يا قاليچه خود شديد سريعاً اقدام به تعمير آن كنيد.
رنگبرداري بسياري از افراد براي اينكه در هزينههاي خود صرفهجويي كنند، فرش را در حياط، پاركينگ و يا كوچه محله خود ميشويند. در اين صورت ممكن است رنگ فرش دچار تداخل شود. در اين صورت بايد فرش را به قاليشويي بدهيد تا برايتان فرآيند رنگبرداري انجام دهد. عمليات رنگبرداري براي فرشهايي انجام ميشود كه به دليل شستن ناقض و يا نادرست دچار تداخل رنگ شدهاند.
ترميم سوختگي سوختگي يكي از آسيبهاي احتمالي است كه ممكن است فرش را دچار آسيب كند. اگر سوختگي عميق باشد شما بايد فرش را به طور كلي تعويض كنيد و اگر عميق نباشد ميتوانيد آن را ترميم كنيد. ترميم سوختگي در قاليشويي توسط افراد مجرب انجام خواهد شد. چرا كه براي اين كار بايد افراد دانش و تخصص كافي داشته باشند. اگر افراد متخصص اين كار را براي شما نكنند نه تنها سوختگي را ترميم نميكنند، بلكه ممكن است به فرش هم آسيب برسانند.
قلمزني رنگ فرش و قاليچهها ممكن است به مرور زمان و با گذشت سالهاي طولاني دچار تغيير شود. گاهي ممكن است احساس كنيد فرش شما دچار تغيير رنگ شده و ديگر رنگ زندهاي ندارد. در اين صورت فرآيند قلمزني برروي فرش شما انجام خواهد شد. قلمزني در اين شرايط به گونهاي انجام ميشود كه شما اصلاً جاي ترميم را تشخيص نخواهيد داد.
پايان
همانطور كه در اين مقاله مطالعه كرديد هميشه نياز به خريد فرش جديد نيست و گاهي هم با تعمير و رفو يك فرش قديمي يا آسيب ديده ميتوانيد در هزينهها صرفهجويي كنيد. بنابراين براي اين منظور ميتوانيد از خدمات قاليشوييهاي معتبري نظير ابريشم اصل بهره بگيريد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
رشد ۱۰ درصدي توليد فرش دستباف در سال گذشته/ صادرات فرش به ۱۵ كشورنساجي و پوشاك
رييس مركز ملي فرش ايران گفت كه در سال ۱۴۰۱ توليد فرش دستباف ايران با رشد ۱۰ درصدي در مقايسه با سال ۱۴۰۰ به حدود چهار ميليون متر مربع رسيد.
فرحناز رافع افزود: در سالي كه گذشت بيش از ۴۰ هزار شغل جديد در كل زنجيره توليد فرش دستباف ايجاد شد.
وي از راهاندازي پنج مركز رشد و فناوري با همكاري پارك علم و فناوري وزارت علوم خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱، طراحي رويدادهاي خلاقانه و نوآورانه در حوزه زنجيره ارزش فرش دستباف در دستور كار قرار گرفت كه نخستين آنها در تهران برگزار شد.
رافع خاطرنشان كرد: سال گذشته با همكاري شركتهاي دانشبنيان، در حوزه زنجيره تامين مواد اوليه تسهيلاتي ايجاد شد، همچنين در فرآيند توليد پشم مسير كارخانه كوتاهتر شد و دور ريز پشم كمتري با توليد نخ تاپس شاهد هستيم.
وي ادامه داد: در حوزه پرداخت، شستوشو و تثبيت و همچنين استانداردسازي توليد فرش، با همكاري شركتهاي دانش بنيان و بهره مندي از هوش مصنوعي، اتفاقات بسيار خوبي را در سال گذشته شاهد بوديم، بهطوري كه بيش از ۲۱۰ مورد از آنها تجاري سازي شد و حتي قادر به ارائه آنها در خارج از كشور هستند.
راهاندازي ۱۳ كارگزاري تخصصي فرش در كشور
رييس مركز ملي فرش ايران بيانداشت: شركتهاي دانشبنيان همچنين در زمينه بلاكچين و رمزارز بهمنظور صدور توكن براي فرش دستباف و ارائه آن در متاورس اقدامات خوبي به انجام رساندهاند كه براي شناسنامهدار كردن فرش ايراني اقدام ارزشمندي است.
وي از راهاندازي ۱۳ كارگزاري تخصصي فرش در كشور خبر داد و اظهار داشت: چندي پيش كانون ارزيابان تخصصي فرش دستباف راهاندازي شد كه به اين ترتيب، افرادي كه قصد خريد فرش دارند يك نفر را به عنوان مشاور با خود به همراه خواهند داشت تا با اطمينان به خريد بپردازند كه خود نوعي احترام به حقوق مصرفكننده است.
رافع گفت: علاوه برآن، گواهي اصالت نيز در تاييد آن در شناسنامه فرش راهاندازي شد.
وي تصريحكرد: همه اينها اقدامات زيرساختي است كه سبب ميشود با اين گواهي اصالت، هيچگاه فرشهاي هندي، چيني، پاكستاني و غيره به نام فرش دستباف ايراني عرضه نشود.
اين مقام مسوول اضافهكرد: با همكاري شركت شمارهگذاري كالا، فرش دستباف ايراني كد GS۱ دريافت ميكند كه كدي بينالمللي است و با دريافت كد GLN منطقه جغرافيايي توليد اين هنر- صنعت مشخص ميشود كه ۱۲ شاخص از جمله مواد اوليه به كار رفته در آن تا محل بافت، نام هنرمند، مالكيت، طرح و نقش و غيره در آن وجود دارد.
وي تاكيد كرد: همه هنر ما اين است كه اين هنر ايراني را صادر كنيم، زيرا در جهان هر كشور با يك نام و نشان تجاري خاص و ايران با فرش دستباف شناخته ميشود و بر اين اساس بايد قدر داشتههايمان را بدانيم.
رافع يادآور شد: در دولت سيزدهم با كمك رييسجمهوري، ديپلماسي اقتصادي و فرهنگي با فرش را راهاندازي كرديم كه بر اساس آن، هر رييسجمهوري كه به كشورمان سفر ميكند، نمايشگاهي را برگزار ميكنيم و علاوه بر صدور فرش دستباف ايرياني به صادرات ساير محصولات نيز ميپردازيم.
وجود اقتصاد پنهان در فرش دستباف
وي با اشاره به وجود اقتصاد پنهان در فرش دستباف، آمارهاي صادرات اين هنر- صنعت را غيرواقعي برشمرد و يادآور شد: در سالهاي گذشته به دليل مشكل رفع تعهد ارزي صادركنندگان، حقوق گمركي اين محصول كاهش يافت، همچنين علاوه بر قاچاق اين محصول، متراژ فرشي كه مسافران به عنوان كالاي همراه ميتوانند خارج كنند به ۲۴ متر مربع افزايش يافت كه همه اينها بر غيرواقعي بودن آمارها صحه ميگذارد.
رييس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت: فرش هند كه از نظر كيفيت حتي در حد و اندازه موكت ماشيني ايراني هم نيست، داراي حقوق گمركي به مراتب بالاتر از فرش دستباف ايراني است.
وي به دشواري صادرات فرش دستباف ايراني به دليل تحريمها اشاره كرد و گفت: موضوعاتي نظير شيوع كرونا و همچنين سليقههاي خاص مشتريان بر موضوع افت صادرات بي تاثير نبوده است.
رافع با اين حال اعلامكرد: در سال ۱۴۰۱ فرش دستباف ايراني به ۱۵ كشور صادر شد كه امارات نخستين مقصد صادرات بوده و پس از آن كشورهاي ژاپن، آلمان، پاكستان، چين، استراليا و هند قرار گرفتند.
وي از رشد سه درصدي صادرات به كشورهاي آسيايي خبر داد و گفت: كمترين ميزان صادرات نيز به آمريكا و اقيانوسيه با افت ۳۵ درصدي بوده است.
تلاش براي سه ساله شدن رفع تعهد ارزي صادركنندگان فرش
رييس مركز ملي فرش ايران اظهار داشت: تعهد ارزي، مشكلات زيادي بر پيكره صنعت فرش دستباف ايران وارد كرد و باعث شد توليد اين هنر اصيل ايراني كه بيشتر آن در روستاها بافته و توليد ميشود دچار افول شود.
وي افزود: براي حل اين مشكل و خروج از افول اين هنر- صنعت، تعهد ارزي را براي فرش دستباف يكساله كرديم، با اين حال يك سال هم پاسخگوي ميزان افزايش صادرات نبود.
به گفته رافع، اكنون با پيگيريها و هماهنگيهاي انجام شده توسط وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان توسعه تجارت، اتحاديه صادركنندگان مركز ملي فرش ايران ايران و همچنين اتاق بازرگاني اصفهان، در حال رايزني براي تبديل فرصت يك ساله به ۳۶ ماه هستيم كه اين امر نيازمند مصوبه شوراي عالي است.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
ليليان ؛ قالي دستباف ارمني هاي ايران توريسم آنلاين : تاكنون اسم ليليان به گوشتان خورده ؟ ليليان اسم يك قالي زيباست . قالي كه در روستاي تاريخي ليليان مي بافند.
تمايز قاليهاي ليليان در مهارتي بود كه قاليبافان ارمني بهويژه بانوان داشتند. گرچه اين روزها ديگر ارمنيها در روستا ساكن نيستند، اما اين مهارت را از خود بهجا گذاشتند و قالي ليليان كه شهرت جهاني دارد، همچنان بافته ميشود.
قالي ليليان گره خاصي با يك پود ضخيم و فشرده دارد. از سوي ديگر، رنگرزي قاليها 100درصد با رنگهاي طبيعي انجام ميشود. استفاده از پشم مرغوب با رنگرزي گياهي باعث ميشود قالي مخملي بهنظر بيايد. كسي خبر ندارد ارمنيهاي روستاي ليليان، قاليبافي را از كجا ياد گرفتهاند.
اما ميدانيم كه قدمت قاليبافي در استان مركزي به صدها سال پيش برميگردد. بر فرض اينكه قاليبافي را از ايرانيها ياد گرفته باشند، در بستر مناسب، مهارتي به آن اضافه كردند كه هنر قالي ليليان را از ديگر قاليها متمايز ميكند قالي ليليان معمولا در ابعاد 9 يا 12متري بافته ميشود و نقشه قالي را ارمنيان بيشتر از نقاشان ارمني الهام گرفتند و برخي را هم خودشان با تركيب گل، پيچ، ماهي و نقشه حوضي ابداع كردند.
طرحهاي متداول قالي ليليان، طرح شاخبزي، گلپنبهاي، گلداني افشان و ماهي است. سر ترنج مياني كه در وسط فرش قرار ميگيرد به شكل طاووس است و طرحهاي ديگر مثل شاخبزي مابقي قالي را پر ميكند.مهارت قاليبافي ليليان اكنون چشم انتظار ثبت در زمره ميراث ناملموس است.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
پازيريك كهن ترين فرش دنيا آيا تاكنون نام پازيريك، كهنترين فرش دنيا به گوشتان خورده است؟ آيا ميدانستيد كه پازيريك فرشي ايراني است كه كشور روسيه به داشتن آن در موزه آرميتاژ افتخار ميكند؟ آيا دوست داريد كه در مورد ويژگيهاي اين فرش دستبافت منحصربهفرد اطلاعاتي را كسب كنيد؟ همانطور كه ميدانيد از روي آثار هنري به فرهنگ و تمدن آنها ميتوان پي برد. يكي از هنرهاي بسيار بينظير كشور ايران از گذشتههاي دور، هنر قالي بافي بوده است كه ايرانيان در اين زمينه توانستهاند قاليچههاي دستبافت بيمثالي را توليد كنند. قالي پازيريك يكي از نمونههاي فرشهاي دستبافت ايراني است كه قدمت ديرينه داشته و يادگاري از ۲۵۰۰ سال پيش از دوران هخامنشيان است. اين فرش با نقوش زيبايي كه روي خود دارد، سندي بر قدمت هنر فرشبافي در ايران است و بدين خاطر آن را يكي از قديميترين فرشهاي جهان ميدانند. در ادامه ميخواهيم شما را با كهنترين فرش دنيا به نام قالي پازيريك آشنا نماييم. اين فرش كه پس از گذشت ساليان بسيار همچنان افتخار ايران و ايرانيان است تاريخچهاي دارد كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |